Att ha dålig mobiltäckning och att ”tappa samtal”, att ha avbrutna samtal och att telefonen visar att ”ingen täckning finns” är mycket irriterande. Orsakerna är flera, bland annat kraftiga radioreflektioner, hög störnivå, hög samtalsbelastning hos mobiloperatören eller allmänt svag radiosignal till telefonen men också dålig mottagar- eller sändarkvalitet hos själva mobiltelefonen.
I de flesta fall går det att få fram orsaken genom att man mäter upp radiosignal (-erna) på plats för att konstatera hur signalerna ser ut på 4G/5G nätet för resp mobiloperatör. Efter denna kontroll så skapas ett fältprotokoll av oss som ligger till underlag för en offert.
Hur får man bättre täckning?
Åtgärdspaketet består i de allra flesta fall av att man lokalt inom en byggnad förstärker 4G/5G signalerna med hjälp av en repeater med en utomhusantenn och en eller flera inomhusantenner. Förstärkaren (repeater) kan arbeta med GSM, UMTS och LTE.
Vill du ha hjälp med att mäta upp GSM (2G) / UMTS2100 (3G) och LTE (4G/5G) signaler och få utrustningen installerad och provkörd så hjälper vi dig gärna.
En totalentreprenad från vår sida
Vårt arbete brukar bestå i att vi åker ut på plats och mäter antennsignaler samt gör en liten intervju med mobilkunden för att höra vilka önskemål som finns angående taltrafik, datatrafik eller höghastighetssurf på Internet.
Efter detta platsbesök sammanställer vi en offert på lämpligt arbete och utrustning.
Har du redan köpt själv all utrustning och har fått problem med installationen ? Då kan vi säkert ställa samman en lösning åt dig.
Arbeten med radiokommunikation kräver också elinstallation. REGMO är behörig EL-installatör så ofta utför vi också elinstallation i fastigheterna.
Tele2 Telia/Net1 Tre Telenor Telenor Tre Tele2 Tele2 Telia Telia Telenor Telia Tre Telia Tele2 Telenor Telenor Net1 Telenor Telia Telia Tele2 Telenor Telia Tre Telenor Tre Telenor
Tabellen till vänster (2023-2024) visar de suboperatörer (operatörer utan eget nät) som finns i Sverige. I många fall kan det vara ide att prova en ny operatör (nytt SIM kort) då det på många ställen i landet så har operatörerna riktat sina antenner åt olika håll.
Därför kan en operatör ha mycket svag signal till din mobil medans en annan operatör kan finnas med en stark signal. För att få reda på detta måste du byta operatör.
På din mobil ser du vilken operatör som du använder, är det en operatör förutom de fyra stora (Telia, Tele2, Telenor och Tre) så kan du i listan se vilka sub-operatörer som huvudoperatörerna använder.
Prova att byta operatör i första hand om du upplever problem med dålig mobiltäckning.
Arne Nilsson – 0708 413 943 Jan Nilsson – 0733 892 145
För att få använda LTE repeatrar krävs ansökan om medgivande från mobiloperatörer. Anläggningsägaren ansvarar för dessa ansökningar.Vi hjälper gärna till med att ta hand om alla ansökningar till operatörerna.